Ik kan geen genoeg krijgen van haver! Met deze fijne graansoort maakte ik haverkoeken, een gezond en smaakvol glutenvrij tussendoortje.

Al een hele tijd geleden, stuurde bezoekster Barbara mij dit recept. Ik was ‘m bijna vergeten, maar nu ik probeer wat minder suikers te nuttigen, herinnerde ik me haar berichtje. De ingrediënten zijn heel basic en heb je waarschijnlijk gewoon in huis. Ik heb nog gezocht naar suikervrije appelmoes, maar vond alleen appelmoes met slechte zoetstoffen. Daar had ik geen zin in dus kocht ik de gewone.

Ingrediënten

  • 150 gram havermout (Rosies)
  • 1 banaan
  • 175 gram appelmoes
  • 1 flinke eetlepel kaneel
  • Handje rozijnen

 

IMG_0035Ik gebruikte voor dit recept de haverpap appel van Rosies, hierin zitten stukjes appel en rozijnen. Dit geeft de koek extra smaak, maar je kan ook gewone glutenvrije havermout gebruiken en eventueel zelf meer rozijnen en stukjes appel toevoegen.

IMG_0036Prak de banaan goed, hierdoor wordt ie lekker smeuïg. Voeg daarbij de overige ingrediënten.

IMG_0037Goed roeren met een vork, zodat alles één geheel wordt. 

IMG_0038Maak vijf koeken en leg deze op een bakplaat. Bak ze zo’n 30 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

IMG_0043Even laten afkoelen en smullen maar. De haverkoek is heel zacht, smeuïg, maar door de havermout toch krokant. De appelmoes, banaan, rozijnen en kaneel geven ‘m veel smaak. Ook geeft een koek een paar uur een vol gevoel en is ie lang houdbaar, na vier dagen proefde ie nog lekker zacht en smaakvol. Ik heb er een nieuw gezond(er) tussendoortje bij.

Eventueel voeg je extra noten, gedroogd fruit (cranberry’s, abrikoos) of stukjes chocola toe.