Een glutenvrije mayonaise vinden, kan best lastig zijn. Ook zijn er aan deze saus veel E-nummers toegevoegd om het product houdbaar te maken. Je eigen ‘gezonde’ mayonaise maak je in een handomdraai. In dit artikel laat ik zien hoe ik homemade mayo maak.

Bijna iedereen lust wel mayonaise. Lekker bij de friet, gebakken aardappeltjes, een stukje vlees en door salades. Ik ben er dol op. Toen ik de ingrediëntenlijst van mijn fritessaus van Gouda’s Glorie eens ging bestuderen, zag ik dat er nogal een zooitje E-nummers aan was toegevoegd. En omdat ik sinds kort besloten heb dat ik zo min mogelijk van deze nummers wil binnen krijgen (zie dit artikel), besloot ik mijn eigen mayonaise te maken. Zonder rare toevoegingen en smaakversterkers, maar puur zoals deze saus ooit bedoeld was.

Ingrediënten

  • 1 ei (ik gebruik een large ei)
  • 150 ml zonnebloemolie
  • 1 eetlepel witte wijnazijn (ik gebruik biologische van de Albert Heijn)
  • een flinke theelepel mosterd (ik gebruik Franse, die is lekker zacht en mild)
  • zout en peper

Benodigdheden

  • Staafmixer
  • Hoge pot met deksel

IMG_0089

collage

Gebruik een zo vers mogelijk ei. Doe deze in de pot en voeg de olie toe. Zet de staafmixer op de bodem en laat hem draaien. Trek de mixer langzaam omhoog. Je ziet de mayonaise ontstaan. Voeg hierbij de azijn, mosterd en zout en peper naar smaak. Roer even goed met een vork en tadaa je mayonaise is klaar. Je hebt echt binnen een paar minuten je eigengemaakte saus op tafel staan.

IMG_0092

De mayonaise is een week houdbaar als je de pot met deksel in de koelkast zet. Wil je minder of meer saus maken, halveer of verdubbel dan de ingrediënten. Om je zelfgemaakte aïoli te maken doe je door de mayonaise wat knoflook. De saus proeft iets zuurder dan de mayonaise die je in de supermarkt koopt, maar ik vind ‘m heerlijk. Eet smakelijk!